Religion

Igår åkte jag hem till Malin där även Mia och Moa var. Efter att ha tittat igenom bilderna från deras Cypern-resa  och lugnat ner oss efter allt skratt och efter att Sara anlände började vi titta på 'DaVinci-koden' (den heter så, va?).  Den ifrågasätter hela kristendomen och jag som inte är ett uns troende blev ju extatisk. En jäkla krånglig film, men den var mycket bättre än vad jag hade förväntat mig.

När jag var liten var jag många gånger med till kyrkan och bästa kompisen när jag var liten var väldigt troende, det var hela hennes familj. Jag var alltid med henne på alla möjliga möten och dylikt, men ändå fastnade jag aldrig för det. Jag gillade människorna och sammanhållningen, men det där med att be innan maten och så var inte för mig. Jag började även med konfirmationen men avlslutade det aldrig för att jag verkligen inte trodde på det. Jag tror på vetenskapen och att var människa har kontroll över sitt eget liv, inte att en specifik person eller "Gud" har fullt makt över människan och att dess liv är helt planerat enligt denna "Gud".

Jag har bara det senaste året insett att jag tror att människan har väldigt stor kontroll på vad man vill ska hända i sitt liv. Jag tror även att man kan ta ödet i egna händer.. Tex. kan du strunta i att gå fram till den där killen och prata för att du inte vågar. Annars struntar du i att du inte vågar, tar en risk och det kanske slutar i katastrof, men då kommer du ju inte hela livet undra vad som kunde hänt. Sen finns det självklart vissa saker som man inte kan kontrollera som är "out of our hands". Saker man inte kan kan kalla annat än ödet. Men det kanske var ödet att du skulle ta dig mod att gå fram till den där killen?


Åter tillbaka till DaVinci-koden! I filmen fanns det en sjukt scary kille vid namn Silas som enligt sin tro torterade sig själv så fort han syndat. Han spelade verkligen rollen till perfektion! Man trodde verkligen att han var så hjärntvättad som hans karaktär var. En stor del av det som gjorde honom så trovärdig var hur de hade ändrat hans utseende.. Måste visa bild för att ni ska förstå (ni som inte sett den) och hur det utseendet verkligen var till hans fördel i filmen..


                     Paul Bettany                                  Silas, DaVinci-koden


Nu blir det sägen för mig, är sjukt trött och jag är väldigt glad att jag är ledig imorgon!
Puss&Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0